Guide til Rep. af Multiplex RHINO digi 4 servo.
(gælder formentligt også til Hitec 5745MG servoen)

Skrevet af Jimmy Hansen 20/02-2008

This Guide in English

 

 

Indledning

Denne rep. Guide gælder de servoer hvor mosfet’erne er brændt af hvilket betyder at den kun kan dreje den ene vej, eller slet ikke kan dreje. Desuden kendes fejlen på lugten af brændt elektronik.

Guiden indebærer loddearbejde og udskiftning af SMD komponenter hvilket man godt kan gøre med en alm. spids loddekolbe, men en vis erfaring med lodning kræves. His man ikke selv har mod på det, så bestik den nærmeste elektronik nørd med en pizza og en cola ;-)

Det nødvendig værktøj er: en spids loddekolbe, loddetin, lidt tynd ledning, lidt kølepasta, en stjerneskruetrækker, 2 ligekærvede skruetrækkere, en spids bidetang, en fil, og en hobbykniv.

Guide indeholder billeder og tekst som step-by-step viser hvad man gør for at adskille, reparere, og samle servoen.

Servoen kan repareres for 150,- kr. og mellem 1 og 2 timers hyggearbejde for en som ikke har prøvet det før.

 

Teknisk forklaring af afbrændinge

RHINO servoen har et par svage punkter, som betyder at den kan brænde af, selv uden man selv gør noget galt. De svage punkter er mosfet’erne samt motoren. Servoernes mosfet’er brænder simpelthen af pga. en kortslutning i motoren. Motoren kan brænde af ved overbelastning, men kan åbenbart også kortslutte ved alm. brug.

Motoren er en RK-270RH som max. skulle trække 1,8 Amp. hvor mosfet’erne (IRF7389) kan kunne holde til en kontinuert strøm på ca. 4 Amp. Problemet er at motoren kan gå i stykker, og trække over de 1,8 Amp. hvilket brænder mosfet’erne af, da de ikke er beskytte mod for højt strømforbrug. En 3 Amp. sikring ville sikket have beskyttet mosfet'erne.

 

Nødvendige komponenter til reparationen

Til reparationen skal bruges følgende:

1 stk. RK-270RH motor [link til specifikationer]

2 stk. MOSFET IC IRF7389 SMD [Link til datablad]

Lad os så komme i gang.

 

Reparationen – adskillelsen

Skru de 6 skruer ud og tag bunddækslet af.

Lod motoren løs med en tin suger og løft printpladen ud.

Tag evt. det sorte midterstykke af for at få mere plads til at lodde på printet.

Tag motoren ud.

Skru kølepladen af.

På dette stadie kan man lave et check om denne guide kan fikse problemet eller ej. Hvis motoren trækker mere end 2 Amp. ved 6 volt under modtand, eller hvis man visuelt kan se at IC’erne er brændt (sorte spor på kølepladen) så gå trygt videre.

Klip hvert ben på den/de brændte mosfet IC’er med en lille bidetang, og fjen IC’erne

Fjern benresterne med loddekolben

 

Reparationen – udskiftning af MOSFET

Læg mærke til evt. afbrændte printbaner. Disse skal erstattes af tynd ledning. Lod ledningsstykker fra øerne til benene så vidt muligt på oversiden af printet. Hvis det ikke er muligt så vent til IC’erne er loddet i, og træk så ledninger til undersiden af printet som beskrevet i et senere punkt. Læg mærke til at farverne på loddeøerne i diagrammet indikerer den samme loddeø både på over og undersiden af printet. Derved kan man nemt hitte ud af hvor ledningen fra et ben skal loddes på undersiden.

Lod de nye mosfet IC’er i. Vend IC’erne korrekt som på diagrammet (ben 1 på begge IC'er mod midten), og lod en ledning på hvert ben af de forbindelser som mangler printbaner.

 

Skru kølepladen på (husk lidt kølepasta på IC'erne) og check at ledningerne ikke sidder i klemme. Skær en fordybning i siden af printet med en hobbykniv så ledningerne kan passere til undersiden af printet.

Lod ledningerne på de loddeøer som hører til de respektive ben.

Hvis det sorte midterstykke er afmonteret, så sæt det på igen. Hust at isætte o-ringen.

 

Reparationen – udskiftning af motor

Fikser motoren og fil den gratede ende af akslen over tandhjulet.

Fil til aksel og tandhjul er plant.

Løft tandhjulet af med 2 ligekærvede skruetrækkere

Afkort akslen på den nye motor. Bank tandhjulet på den nye motor. Enden af en skruetrækker er nok. Sørg for at motoren er understøttet i midten så bundpladen ikke bankes af.

Giv motoren lidt kølepasta på siden af motorhuset, og isæt den nye motor i servoen (+/- skal vendes rigtigt) og lod den fast. Husk at lodde stelforbindelsen på motorhuset.

 

Reparationen – Samling

Klip noget af de lange loddeflige af motoren, og skru bundpladen på igen, og husk o-ringen.

Test servoen, og hvis den ikke virker så se diagrammet og mål forbindelserne igennem.


Testvideo af denne RHINO servo

God fornøjelse!